Gå direkt till innehåll
Hem / Ordlista / KPI (Key Performance Indicator)

KPI (Key Performance Indicator)

KPI, eller Key Performance Indicator, är ett mått som används för att utvärdera hur framgångsrikt ett företag eller en specifik aktivitet presterar i förhållande till sina mål. En KPI är ett konkret och mätbart värde som visar hur väl ett företag eller en avdelning lyckas nå sina nyckelmål. Inom digital marknadsföring används KPI för att spåra och bedöma effektiviteten av olika kampanjer, strategier och initiativ, och de hjälper företag att fatta datadrivna beslut för att förbättra sin prestation.

KPI inom digital marknadsföring hjälper till att mäta framgången i olika kanaler. Inom SEO kan exempelvis organisk trafik indikera hur bra din webbplats presterar i sökmotorer. För SEM kan kostnad per klick (CPC) och CPA vara viktiga KPI:er som visar hur effektivt dina annonser genererar trafik och konverteringar till låg eller hög kostnad. Inom SoMe är engagemangsgrad, som mäter interaktioner som ”likes”, kommentarer och delningar, avgörande för att förstå hur väl ditt innehåll engagerar din målgrupp. Sammanfattningsvis ger dessa KPI insikter som företag kan använda för att optimera sina digitala strategier och nå bättre resultat.

Skip to navigation