Gå direkt till innehåll
Hem / Ordlista / A/B-test

A/B-test

A/B test är en metod för att jämföra två versioner av en webbplats, nyhetsbrev eller annons för att se vilken som presterar bäst. Genom denna metod kan du avgöra vilken variant som presterar bäst för att nå dina affärsmål. Med ett A/B-test tar du reda på vilken version som fungerar bäst gentemot din målgrupp. 

Hur fungerar A/B-testning?

A/B-testning går att göra på en mängd olika källor, i vår värld pratar vi oftast om webbplatsen i form av landningssidor eller olika typer av annonser. Föreställ dig att du vill testa två versioner av en landningssida för att se vilken som genererar flest kontaktformulär. Version A har en blå CTA-knapp, medan version B har en grön CTA-knapp. Genom att slumpmässigt visa version A till hälften av besökarna och version B till den andra hälften kan du se vilken knapp som resulterar i flest konverteringar.

Genom att använda A/B-testning kan du kontinuerligt förbättra dina digitala tillgångar baserat på data och insikter.

Hur A/B-testar jag?

  1. Definiera mål
    Först behöver du bestämma vilket specifikt mål du vill uppnå med ditt A/B-test. Det kan vara att öka konverteringar, klickfrekvens, eller något annat mätbart resultat.
  2. Skapa versioner
    Skapa två eller flera versioner av det objekt du vill testa. Den ena versionen är ofta den nuvarande (kontrollversionen), medan de andra är förändrade versioner (varianter). Förändringarna kan vara små, som att ändra färgen på en knapp, eller större, som att omorganisera layouten på en landningssida.
  3. Dela upp din målgrupp
    Dela upp din målgrupp slumpmässigt i lika stora grupper. Varje grupp får se en av versionerna. Detta säkerställer att varje version presenteras för en likvärdig publik och att resultaten blir rättvisa och jämförbara.
  4. Samla in data
    Låt testet pågå under en tillräckligt lång period för att samla in tillräckligt med data. Det är viktigt att ha en tillräcklig mängd data/besökare för att resultaten ska vara statistiskt signifikanta. Mängden data är beroende på vad det är du testar, typ av verksamhet och vilken målsättning du har med A/B-testet.
  1. Analysera resultaten
    Jämför hur varje version presterade utifrån din målsättning. Om en version har en högre konverteringsfrekvens eller uppnår målet bättre än de andra, har du en vinnare.
  1. Implementera och iterera
    Om en version presterar bättre än den andra, kan du implementera den som den nya standardversionen. Därefter kan du fortsätta att testa ytterligare förändringar för att ytterligare optimera resultatet.
Skip to navigation