Gå direkt till innehåll
Hem / Ordlista / CPC (Cost Per Click)

CPC (Cost Per Click)

CPC, som står för Cost Per Click (kostnad per klick), är en modell för prissättning inom digital marknadsföring där en annonsör betalar en summa pengar varje gång någon klickar på deras annons. Detta är en vanlig metod inom onlineannonsering, särskilt i plattformar som Google Ads och sociala medier som Facebook och Instagram. CPC är ett sätt att mäta och prissätta effekten av en annons, där annonsören endast betalar för faktiska klick, vilket innebär att de betalar direkt för interaktionen med potentiella kunder.

När använder man uttrycket CPC?

Uttrycket CPC används inom digital marknadsföring och annonsering när man pratar om eller analyserar hur mycket en annonsör betalar per klick på sina annonser. Det är ett nyckeltal för att bedöma kostnadseffektiviteten av en annonskampanj. Till exempel, om ett företag har en budget för digital annonsering, kan de använda CPC för att planera hur många klick de kan förvänta sig att få för sin budget. CPC används också vid optimering av kampanjer för att säkerställa att annonserna ger så mycket värde som möjligt för den kostnad som varje klick innebär.

Genom att hålla koll på CPC kan marknadsförare jämföra kostnaden för olika annonser och identifiera vilka som presterar bäst i relation till deras mål, såsom att driva trafik till en webbplats, generera leads, eller öka försäljningen.

CPC är ett av många mätvärden som analyseras i en annonskampanj för att säkerställa att effekten blir större än insatsen. Andra mätvärden som också är viktiga att känna till är bland annat: CTR, CPM, CPV och CPA.

Skip to navigation