API:er
Ett API är helt enkelt ett standardiserat sätt för att tillåta olika tjänster att prata med varandra över internet. Till exempel att en shopp automatiskt skickar över information till ett lagersystem att nu har vi sålt dom här produkterna, plocka och skicka. När det är klart så rapporterar lagret tillbaka till shoppen att det är skickat och klart. Beroende på vilken tjänst man vill koppla upp sig mot så finns det allt från färdiga plugins, till förberedda kodpaket, eller helt enkelt bara en dokumentation så får man skriva allt från scratch.
Betalningar
När det gäller olika typer av betalningar så arbetar vi bara med PCI-certifierade leverantörer. Det gör att vi alltid får formulär och krypteringar färdiga från leverantören för att dom ska kunna garantera certifieringen mot bankerna. Tar man exempel som Klarna, Svea så finns det färdiga plugins till Woocommerce som gör det väldigt enkelt att komma igång med standardfunktionalitet för betalningar. Vissa andra leverantörer kräver att man skriver kod för att integrera med deras APIer vilket är mer jobb, men ger mer frihet om man som kund har lite specifika krav på flödet.
CRM
Här pratar vi om ganska avancerade system som tar in olika typer av kunddata och lägger in det i olika typer av flöden och processer hos leverantören. Här är det sällsynt med färdiga “plug and play” lösningar även om vissa leverantörer gärna vill få det att låta så. Oftast krävs det en hel del förarbete innan man vet vad som ska göras, sen både kod för integration med APIet och arbete i systemet för att konfigurera det korrekt.
TA-system
Ett TA-system är ett system för Transportadministration och hanterar allt som behövs för att boka och hantera frakt. Här finns det många leverantörer med olika typer av integrationer, från “plug ‘n play” till rena kodbaserade API-integrationer, vad som behövs är helt beroende på hur omfattande tjänst man avtalar om med leverantören. Vi har gjort integrationer på alla nivåer mot ett flertal olika TA leverantörers APIer och hjälper gärna till med den typen av arbete.
Lager
Ett vanligt önskemål när en shop börjar få större mängder produkter och försäljningsvolymer är att öka mängden automatisering. Ett första steg i detta är ofta att automatiskt se till att beställningar går till lagret för plockning och packning när betalningen är bokad och klar. Beroende på hur man väljer att bygga integrationen så bokar antingen lagret frakten och meddelar shoppen att produkten är skickad, eller så meddelar lagret shoppen att produkterna är klara för frakt så går en bokning till TA-tjänsten för upphämtning och frakt. Precis som med andra, lite mer avancerade integrationsflöden så startar man detta med en ordentlig genomgång av behov och flöden innan man startar det praktiska arbetet.