Vi spelar på Googles villkor
Google Analytics är ett av de mest använda analysverktygen för att mäta trafik på en webbplats. Google Analytics 4 (GA4) är den senaste versionen av Google Analytics som lanserades i oktober 2020. GA4 bygger på den tidigare versionen av Google Analytics, Universal Analytics, men har flera nya funktioner och förbättringar som hjälper användare att få en mer omfattande förståelse för sina webbplatsbesökare.
Den 1 juli 2023 bearbetas inte längre data i standardegendomar i Universal Analytics. Ny data överförs bara till Google Analytics 4-egendomar. Den nya egendomen kan baseras på inställningarna i din Universal Analytics-egendom och alla inställningar (till exempel mål, målgrupper osv.) som inte har markerats som slutförda kan kopieras över från din Universal Analytics-egendom. Google berättar att du kan se dina Universal Analytics-rapporter i ca sex månader efter den 1 juli 2023, men att du gör klokt i att exportera dem en god tid innan dess.
Övergången till GA4 innebär att användare måste uppdatera sina befintliga webbplatser och implementera en ny mätinställning som är anpassad för GA4. Användare måste också lära sig de nya funktionerna och rapporterna som är tillgängliga i GA4, eftersom vissa av dem skiljer sig från de som fanns i tidigare versioner av Google Analytics.
En av de största fördelarna med GA4 menar Google är att det kan ge en mer heltäckande bild av användarens interaktioner med webbplatsen, inklusive hur användare interagerar med olika enheter och kanaler. Detta ger webbplatsägare mer användbar information om sina användare och hur de interagerar med webbplatsen och kopplad digital marknadsföring.
Välkommen att kontakta oss om du vill veta mer eller uppdatera din Universal Analytics-egendom till Google Analytics 4.