Gå direkt till innehåll
Hem / Case / Stockholmsmässan
stockholmsmassan-hero

Stockholmsmässan

Stockholmsmässan har fått nya kläder

Stockholmsmässan är Nordens största mäss- och kongressanläggning. Varje år arrangerar Stockholmsmässan runt 70 mässor som är ledande inom sina branscher, samt ett stort antal internationella kongresser.

Då Stockholmsmässan gjorde om sin grafiska profil var de i behov av en uppdaterad UX / UI-design för hemsidan. Denna frontend skulle spegla den nya grafiska profilen samt ha en tydlig navigation där hemsidans besökare lätt ska få en överblick och hitta det eftersökta.

case-sthlmsmassan-web-3

Nordens största mäss- och kongressanläggning

Stockholmsmässan i Älvsjö är Nordens största mäss- och kongressanläggning, med en total yta på 114 000 kvadratmeter, varav 70 000 kvadratmeter är utställningsyta. Anläggningen har även 76 konferensrum som kan rymma allt från små möten med 10 personer till stora evenemang med upp till 30 000 deltagare.

Varje år arrangerar Stockholmsmässan runt 70 mässor som är ledande inom sina branscher, samt ett stort antal internationella kongresser. Några av de mest kända återkommande evenemangen inkluderar Formex, Nordens största mässa för inredning och design, och Antikmässan.

 

 

Wireframes

En stor del av designarbetet var de grundläggaren wireframes som vi tog fram. De är en strukturell skiss av webbplatsen som hjälper till att visualisera layout, innehållsplacering och funktionalitet utan att fokusera på visuella detaljer. Wireframes säkerställer därav en användarvänlig design och sätter grunden till att skapa en välstrukturerad och användaroptimerad webbplats.

Sitemap

I detta projekt har olika sitemaps tagits fram för att definiera sidorna, dess ordning och hur de länkar till varandra. Den bidrar till att optimera för SEO genom att identifiera viktiga sidor och deras inbördes relationer. Syftet med dessa sitemaps var att säkerställa att hemsidorna är logiskt uppbyggda och enkel att navigera för användarna.

Färg och form

I re-brandningen har Stockholmsmässans glada färgpalett adderats vilket är ett komplement till navigeringen och strukturen på hemsidan. Resultatet blir en unik, färgglad och lättnavigerad hemsida som är enkel för besökaren att använda och som förmedlar glädje och pigghet.

En hemsida för varje utställning

Tillhörande Stockholmsmässans egna huvudwebbplats har vi tagit fram ett unikt system för varje enskild utställnings hemsida. Varje utställning får en egen webbplats där struktur och layout är densamma som Stockholmsmässan. Men det egna varumärkets identitet får ta plats genom logotyp, färg, typsnitt och viss anpassning av form. Utmaningen här var att skapa en struktur som passar alla utställningars behov och där varje grafisk profil får ta plats sin plats.

Responsiv design

Designen är optimerad för en responsiva skärmar med mobil först i åtanke. Hemsidans besökare kommer främst från mobilläget. Pigment ser alltid till att besökaren får en optimal användarupplevelse oavsett om designen visas på en dator, surfplatta eller mobiltelefon.
webbyra-stockholm-personal-sergio

Vill ni också jobba med proffs?

Sergio vill gärna träffa dig isåfall.
Ring honom på 070-953 53 99, eller maila sergio@pigment.se

Alla Case Nästa Case
Skip to navigation