CPA (Cost per Aquisition)
CPA (Cost Per Acquisition) eller kostnad per konvertering, är en prissättningsmodell inom digital marknadsföring där en annonsör betalar för en specifik handling som leder till en konvertering. En konvertering kan vara olika saker beroende på vad som är målet med kampanjen – det kan vara ett köp, en registrering, en nedladdning, eller någon annan definierad handling som företaget värdesätter. CPA mäter hur mycket det kostar annonsören att få en användare att utföra den önskade handlingen, och är ett nyckeltal för att bedöma effektiviteten och kostnadseffektiviteten av marknadsföringsinsatser.
Hur räknar man ut CPA?
CPA beräknas genom att ta den totala kostnaden för marknadsföringskampanjen och dela den med det totala antalet förvärvningar eller konverteringar som kampanjen genererat.
Formeln för att beräkna CPA är:
CPA = Totala kostnaden för kampanjen / Antal konverteringar
Exempel: Om en annonskampanj kostar 10 000 kr och genererar 200 köp, skulle CPA beräknas som:
CPA = 10 000 / 200 = 50 kr
Det betyder att det kostar annonsören 50 kr för varje köp som genereras genom kampanjen.