Gå direkt till innehåll
Hem / Ordlista / Customer journey

Customer journey

Customer journey, eller kundresan. Här menar man främst vilka olika vägar en kund tar, och vilka upplevelser kunden möter på vägen från första besök till t ex, ett avslutat köp.

Att definiera en kundresa startar oftast med ett bakomliggande arbete där man definierar vad man vill kunden ska göra, vad som behöver finnas för att leda kunden rätt, vilka olika vägar som bör finnas, direktlänkar, landningssidor, sökverktyg etc, eliminera distraktioner, skapa tydliga CTA (Call To Actions) där det behövs. Här sätts normalt även de punkter man vill kunna mäta för att avgöra om man får det resultat man vill.

Sen tar UX-design vid där målet är att skapa effektiva, mätbara och fungerande flöden baserat på det som identifierats ovan. Efter det görs en visuell design och flödet byggs. Här sätts även den tracking som behövs upp för att kunna mäta vad som sker i olika delar av kundresan. T ex identifiera var besökare lämnar flödet i stället för att gå vidare till action.

Skip to navigation