Domän
En domän, eller domännamn, är den unika adressen som används för att identifiera en webbplats på internet. Det är den text du skriver in i webbläsarens adressfält för att komma till en specifik webbplats, till exempel för oss på Pigment Webbyrå är det ”www.pigment.se”. Domännamn gör det enklare för människor att hitta och komma ihåg webbadresser, eftersom de är mycket mer användarvänliga än de numeriska IP-adresser som datorer använder för att kommunicera med varandra över nätverket. Varje domännamn är unikt, vilket innebär att ingen annan webbplats kan ha exakt samma domännamn.
Vad menas med en toppdomän?
En toppdomän (Top-Level Domain, TLD), är den sista delen av en domän, efter den sista punkten. Toppdomäner kategoriseras ofta i olika typer:
- Generiska toppdomäner (gTLDs): Dessa är allmänna toppdomäner som ”.com”, ”.net”, ”.org” och de nya varianterna som ”.tech” och ”.store”. De är inte kopplade till något specifikt land.
- Landskodstoppdomäner (ccTLDs): Dessa är kopplade till specifika länder, till exempel ”.se” för Sverige, ”.uk” för Storbritannien, och ”.de” för Tyskland. De används ofta av företag och organisationer som vill rikta sig till användare i ett specifikt land.
Toppdomänen är en viktig del av domännamnet eftersom den kan signalera var en webbplats hör hemma geografiskt eller vilken typ av verksamhet webbplatsen representerar.
Egen domän
När du registrerar en domän blir det din unika identitet online. Därför är det också så att domäner inte finns i dubbletter. Varianter går att skapa genom att addera exempelvis skiljetecken, ytterligare ord eller liknande, eller ändra toppdomänen (.se, .nu, .com osv.), men den exakta domänen är unik för varje webbsida. Att äga sin egen domän har därmed ett stort värde då den är unik. Det finns också gott om exempel där företag och personer är beredda att betala stora pengar för specifika domäner. Som exempel betalade Amazon närmare 6 miljoner kronor för domänen Amazon.se enligt uppgifter till Breakit.