Gå direkt till innehåll
Hem / Ordlista / Google Search Console

Google Search Console

Google Search Console är ett gratis verktyg från Google som hjälper webbplatsägare att övervaka, underhålla och felsöka sin webbplats när det gäller dess närvaro i Googles organiska sökresultat. Det ger insikter om hur din webbplats presterar i Googles sökningar, vilka sökord som leder till att din webbplats visas, hur ofta din webbplats visas i sökresultaten, och vilka tekniska problem som kan påverka din ranking i sökmotorn.

Skillnaden mellan Google Search Console och Google Analytics

Google Search Console är huvudsakligen inriktat på hur din webbplats presterar i Googles sökresultat och ger verktyg för att förbättra din SEO. Det fokuserar på synlighet, indexering och tekniska SEO-frågor. Google Analytics, å andra sidan, är inriktat på att spåra och analysera användarnas beteende på din webbplats, inklusive trafik, användarflöden och konverteringar.

Tekniskt erbjuder Google Search Console verktyg för att hantera tekniska SEO-frågor, såsom att skicka in sitemaps, kontrollera mobilanpassning och se vilka sidor som inte indexeras korrekt. Google Analytics erbjuder inga sådana tekniska SEO-verktyg utan fokuserar på användaranalys och beteendedata på din webbplats.

Hur du använder Google Search Console

Övervaka sökprestanda
Google Search Console låter dig se vilka sökord (queries) som leder till att din webbplats visas i Googles sökresultat. Du kan också se klickfrekvens (CTR), antal visningar (Impressions), och genomsnittlig position i sökresultaten. Detta hjälper dig att förstå vilka sökord som fungerar bra och var det finns möjligheter att förbättra din SEO-strategi.  På detta sätt kan du analysera din organiska synlighet i sökmotorer och dess utveckling.

Hitta och åtgärda tekniska problem
Verktyget visar om det finns tekniska problem med din webbplats som kan påverka dess synlighet i sökresultaten. Du kan till exempel se om Google har problem med att crawla (genomsöka) dina sidor eller om det finns mobilanpassningsproblem som behöver lösas.

Indexering
Du kan skicka in en sitemap och se vilka av dina sidor som är indexerade av Google. Om vissa sidor inte är indexerade kan du använda verktyget för att begära att Google genomsöker och indexerar dem.

Backlinks
Google Search Console kan även visa vilka andra webbplatser som länkar till din webbplats (backlinks), vilket är viktigt för din sökmotorrankning eftersom länkar från andra webbplatser kan påverka din webbplats auktoritet i Googles ögon. Detta finns det dock betydligt bättre verktyg till för att analysera sin länkprofil och externa länkar. Exempel på verktyg för detta är Ahrefs, Semrush och Majestic.

Skip to navigation