Hashtag
En hashtag är ett ord eller en fras som föregås av tecknet # (nummertecken) och används på sociala medier för att kategorisera innehåll och göra det lättare att hitta inlägg som handlar om ett specifikt ämne. När en användare lägger till en hashtag i ett inlägg, blir den en klickbar länk som leder till en samling av alla andra inlägg som använder samma hashtag. Detta gör att människor snabbt kan hitta och delta i konversationer om ämnen som intresserar dem. Precis som en WordPress hemsida har kategoriseringar av sina blogginlägg kan man jämföra hashtag som sociala mediers kategorisering av innehåll.
Hur används en hashtag?
Hashtags används främst på plattformar som Instagram, Twitter, Facebook, LinkedIn och TikTok för att organisera och gruppera innehåll. De kan hjälpa användare att nå en bredare publik, utanför deras direkta följare, genom att synas i flöden där människor söker efter eller följer specifika hashtags.
Exempel på användning:
- För att öka synlighet: Ett företag som lanserar en ny produkt kan använda en specifik hashtag, som #lansering2024, i sina inlägg för att göra det enklare för intresserade att följa uppdateringar kring lanseringen.
- För att delta i trender: Om det pågår en global diskussion eller kampanj, som #WorldEnvironmentDay, kan användare och företag använda denna hashtag i sina inlägg för att engagera sig i samtalet och synas i ett större sammanhang.
- För att bygga ett varumärke: Företag kan skapa egna unika hashtags för kampanjer eller event, som #PigmentEvent, för att samla allt relaterat innehåll på ett ställe och uppmuntra följare att använda samma hashtag.