QR Code (Quick Response Code)
En QR-kod, som står för Quick Response Code, är en tvådimensionell streckkod som kan skannas med en smartphone eller annan enhet utrustad med en kamera. När en QR-kod skannas, dekrypteras den snabbt för att visa information eller utföra en åtgärd, såsom att öppna en webbplats, visa text, skicka ett SMS, eller ansluta till ett Wi-Fi-nätverk. QR-koder är designade för att snabbt och enkelt tillhandahålla information till användaren.
Användningsområden för QR-koder
- Marknadsföring: Företag använder QR-koder på visitkort, affischer, produktförpackningar och annonser för att länka till sina webbplatser, kampanjsidor eller sociala mediekonton. Det ger dem möjligheten att skicka användaren till en specifik sida/event eller liknande som gör också att de kan spåra fysiska marknadsföring som exempelvis affischer eller liknande.
- Event och biljetter: QR-koder används ofta för att leverera digitala biljetter till evenemang, vilket gör det enkelt att skanna och verifiera biljetter vid inträdet.
- Produktinformation: På produktförpackningar kan QR-koder användas för att ge kunder mer information om produkten, till exempel användarmanualer eller näringsinformation.
- Betalningar: QR-koder används för att underlätta snabba och kontaktlösa betalningar via appar som Swish eller andra mobila betalningslösningar.