Gå direkt till innehåll
Hem / Case / RFSU FemCare Menopause Quiz
rfsu-quiz-hero

RFSU FemCare Menopause Quiz

Klimakteriequizet – ett helhetsgrepp för att lyfta kvinnors hälsa

Sedan 2022 har vi ett samarbete med RFSU. Till en början vi fram en ny, modern hemsida där UX & UI-design, frontendutveckling och integrering av flerspråksval ingick. Sedan dess fortlöper samarbetet och vi har nu fått vara med och utveckla en framgångsrik kampanj som RFSU driver, i samband med lanseringen av ny produktserie: FemCare Menopause.

I uppdraget ingick det att bygga ett digitalt självskattningstest där man kan får svar på om man eventuellt befinner sig i klimakteriet. Testet har idag använts av över över 80.000 personer.

 

rfsu-quiz-webb

RFSU utmanar normer och stärker kvinnor i klimakteriet via prisbelönt kampanj

RFSU lanserade FemCare Menopause i samband med kampanjen The New Period för att bryta stigmat kring klimakteriet och lyfta fram det som en positiv livsfas. Tillhörande lanseringen tog vi fram ett självskattningstest för klimakteriet åt RFSU. Quizet är ett digitalt verktyg som hjälper dig att få en indikation på om du befinner dig i förklimakteriet, är mitt i klimakteriet eller har genomgått det.

Klimakteriequizet

RFSU:s självskattningstest för klimakteriet är ett digitalt verktyg som hjälper dig att få en indikation på om du befinner dig i förklimakteriet, är mitt i klimakteriet eller har genomgått det. Testet består av 21 ja- eller nej-frågor som täcker områden som menstruationsmönster, sömn, humör, sexlust och fysiska symptom.
Frågorna är utvecklade i samarbete med läkare och syftar till att öka kunskapen om klimakteriet samt ge vägledning om när egenvård kan vara tillräcklig eller när det är lämpligt att söka medicinsk rådgivning.

Användarvänlighet

Testet har idag använts av över över 80.000 personer. Och siffran tickar uppåt. En stor del av uppdraget var att utveckla ett quiz med fokus på användarvänlighet. Det behöver vara enkelt, smidigt och gå snabbt att genomföra testet, oavsett om man besöks från en telefone, teblet eller dator.

Över 80.000 personer har genomfört testet

Resultatet

Beroende på besökarens svar anpassas frågorna i testet. Efter att ha besvarat frågorna får besökaren en sammanställning av sina svar, vilket kan hjälpa till att förstå den nuvarande fasen i klimakteriet. Baserat på resultatet kan belskaren även få rekommendationer om produkter från RFSU:s FemCare-serie som är anpassade för olika behov under klimakteriet. Testet är anonymt och inga personuppgifter sparas.

Responsiv design

Designen är optimerad för en responsiva skärmar med mobil först i åtanke. Quizets besökare kommer främst från mobilläget. Pigment ser alltid till att besökaren får en optimal användarupplevelse oavsett om designen visas på en dator, surfplatta eller mobiltelefon.
webbyra-stockholm-personal-sergio

Vill ni också jobba med proffs?

Sergio vill gärna träffa dig isåfall.
Ring honom på 070-953 53 99, eller maila sergio@pigment.se

Alla Case Nästa Case
Skip to navigation